24-25 listopada 2021 r. odbył się 3. Kongres Nowoczesnej Dystrybucji, wydarzenie skupiającego kadrę zarządzającą sektorów handlu, przetwórstwa i dystrybucji. Podczas tegorocznej edycji Kongresu, zrealizowanej w The Westin Warsaw Hotel oraz w formie online, 421 uczestników wysłuchało wystąpień przedstawicieli rządu oraz prezentacji i debat z udziałem prezesów międzynarodowych koncernów handlowych i FMCG, firm technologicznych oraz ekspertów rynku.
Uroczystego otwarcia konferencji dokonała Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. Następnie uczestnicy wysłuchali wystąpień gości honorowych: Tadeusza Kościńskiego, Ministra Finansów oraz Tomasza Chróstnego, Prezesa UOKiK. Minister Kościński zwrócił uwagę na znaczenie sektora handlowego w gospodarce kraju oraz podkreślił istotę dialogu przedstawicieli administracji publicznej z liderami branży retail.
Prezes Juszkiewicz odczytała również list Premiera Mateusza Morawieckiego, w którym napisał do uczestników Kongresu:
“Pandemia sprawiła, że coraz więcej firm musiało zmienić diametralnie swoje spojrzenie na handel i postawić na e-commerce. Ten ostatni jak nigdy dotąd przyciągnął nowych klientów i objął wiele branż, opornych w przeszłości na cyfrową transformację. To co było do tej pory wyborem musiało dla wielu stać się koniecznością; często czynnikiem decydującym o biznesowym być albo nie być. Dziś możemy być dumni z faktu, że polski rynek e-commerce należy do najszybciej rozwijających się na naszym kontynencie.
Od czasu pandemii nowe technologie towarzyszą nam również w zakupach stacjonarnych. Na szeroką skalę testowane są rozwiązania zbliżające nas do handlu 4.0 (…). To co szczególnie dla nas ważne wszystkie nowoczesne rozwiązania w branży handlowej przekładają się również na coraz wyższy poziom technologiczny polskiej gospodarki pobudzając do rozwoju inne sektory. ”
Keynote Speech “Race to Zero in Retail – czy przy niskich marżach jest miejsce na zmianę?” wygłosił Mirosław Proppé, Prezes Zarządu, WWF Poland. Zaakcentował on kierunki postępowania w branży retail, które pozwolą ukształtować pozytywny wpływ na środowisko oraz wskazał obszary branży, którym należy poświęcić szczególną uwagę, aby uzyskać przyjazny dla środowiska efekt. Podczas panelu inauguracyjnego eksperci dyskutowali na temat przyszłości sektora handlowego w kontekście najważniejszych wyzwań, przede wszystkim zmian zachodzących w czasie pandemii oraz inflacji. W debacie udział wzięli:
- Tadeusz Kościński, Minister Finansów
- Prof. Konrad Raczkowski, Dyrektor Centrum Gospodarki Światowej, UKSW
- Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
- Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Zarządu, Lidl Polska
- Andrzej Skubiszewski, Prezes Zarządu, JTI Polska
Dyskusję moderował Karol Tokarczyk, Analityk Gospodarczy, Polityka Insight.
Kolejne debaty oscylowały wokół tematów związanych z innowacjami, wpływem technologii na rozwój sektora oraz trendów w rozwoju e-commerce. W ramach Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji odbyła się premiera nowego produktu Saule Technologies, Perovskite Electronic Shelf Label (PESL), oraz towarzysząca jej konferencja prasowa.
Blok poświęcony Consumer Journey skupiony został na potrzebach i zmieniających się oczekiwaniach klientów. Eksperci poruszyli także kwestie dotyczące nowoczesnego handlu w dobie cyfrowych i mobilnych konsumentów. Omówione zostały trendy sprzedażowe 2022 – strategie i narzędzia wsparcia sprzedaży i promocji.
Drugi dzień wydarzenia rozpoczęto od zagadnień związanych ze zrównoważonym rozwojem i dążeniem do neutralności klimatycznej – zieloną przyszłością sektora handlowego. Eksperci przeanalizowali następnie trendy i rozwiązania kanałów dystrybucji oraz proces akceleracji zmian w logistyce. Nie zabrakło wątku dotyczącego wyzwań, cyfryzacji i wykorzystania nowych technologii w zakresie logistyki. Kongres zakończony został debatą poświęconą kwestiom pracowniczym i rynkowi pracy w polskim handlu.
W roli prelegentów 3. edycji Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji wystąpili m. in.
- Tomasz Chróstny, Prezes, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
- Anita Błaszczak, Redaktor, Rzeczpospolita
- Mateusz Boruta, Dyrektor Zarządzający, ECR Polska, Lean & Green & Navigor
- Bartosz Bursa, COO, Saule Technologies
- Sławomir Chłoń, Prezes Zarządu, Organic Market
- Bartłomiej Danek, Sales Manager, Google Cloud Polska
- Magdalena Dziewguć, Country Director, Google Cloud Polska
- Marta Florczak, Członek Zarządu, Lidl
- Piotr Frankowski, Dyrektor, SAS Institute
- Paweł Grabowski, Dyrektor Rozwiązań Bezobsługowych, Żabka Future
- Łukasz Gębka, Prezes Zarządu, Farma Świętokrzyska
- Guillaume Jonglez, Senior Director Retail Transformation EMEA, Oracle
- Renata Juszkiewicz, Prezes Zarządu, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji
- Sebastian Kaczmarski, Central Fulfilment Operations Manager, IKEA Retail
- Joanna Kalinowska, Sales & Marketing Manager, JYSK
- Joanna Kasowska, Dyrektor Jakości i Standardów Zarządzania Żywnością, Żabka Polska
- dr Krzysztof Korus, Partner, DLK Legal Korus sp.k.
- Tadeusz Kościński, Minister Finansów
- Krzysztof Kośmider, Head of SAP Retail, Accenture
- Marcin Kowalczyk, Kierownik Zespołu Klimatycznego, WWF Poland
- Dariusz Kowalczyk, Dyrektor Sprzedaży, Członek Zarządu, OBI
- Krzysztof Kręcikij, Enterprise Sales Director, Salesforce Poland
- Artur Kupczunas, Co-CEO, Saule Technologies
- Agata Kwiek, Kierownik ds. Komunikacji, JTI
- Krzysztof Łapiński, Ekspert Government Affairs
- Paweł Ławecki, Wiceprezes Zarządu, Chmura Krajowa
- Piotr Łobaczewski, Client Director, Marketing Cloud Solutions, Salesforce Poland
- Anne Magré, Członek Zarządu, E.Leclerc
- Olga Malinkiewicz, Co-founder & Chief Technology Officer, Saule Technologies
- Marcin Mendruń, Dyrektor ds. szkoleń i rozwoju, Jeronimo Martins Polska
- Michał Nowaczyk, Członek Zarządu ds. Administracji/CFO, Lidl
- Anna Pawelec, Prezes, Fundacja JemyEko
- Małgorzata Piekarska, Dyrektor Konceptów Klienta i Innowacji, Auchan Retail Polska
- Michał Pieprzny, Współprzewodniczący Rady Programowej RetailTec Congress, Country Leader, SAS Poland
- Beata Podleśna-Gumkowska, Segment Director, Allegro
- Łukasz Porażyński, Dyrektor Wykonawczy ds. Sprzedaży PKN Orlen
- Mirosław Proppé, Prezes Zarządu, WWF Poland
- Prof. Konrad Raczkowski, Dyrektor Centrum Gospodarki Światowej, UKSW
- Krystyna Radkowska, Prezes Polskiej Izby Żywności Ekologicznej Koalicja na Rzecz Bio
- Dominik Regan, Senior Director, Logistics Applications, Oracle
- Barbara Rogala, Climate Journalist, 300GOSPODARKA
- Rafał Rudzki, Dyrektor ds. ESG, Żabka Polska
- Anita Ryng, Country Communication Manager/Dyrektorka ds. komunikacji, IKEA Retail Polska
- Michał Sacha, Członek Zarządu, Dyrektor marketingu, digital, IT, e-commerce i usług finansowych, Carrefour Polska
- Piotr Sędziak, Członek Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Logistyki i Zakupów, Ekspert PSME, Managing Director, Orbico Supply
- Michał Siwek, Dyrektor Departamentu International Food & Agri Hub Grupy BNP Paribas
- Aleksander Skałka, Marketing Automation Strategy Director, Salesmanago
- Andrzej Skubiszewski, Prezes Zarządu, JTI
- Kamil Smuga, VP & CTO, Limitless Technologies
- Olga Sobieraj, Konsultantka biznesowo – marketingowa
- Barbara Sobkowiak, Data Science Manager, Britenet
- Mateusz Staniszewski, Dyrektor Centrum Dystrybucyjnego – Prokurent, Kaufland Polska
- Tomasz Starczynowski, Dyrektor Handlowy, Członek Zarządu, OBI
- Michalina Szczepańska, Redaktor Naczelna Magazynu “Handel”, VFP Communications, VPF
- Krzysztof Ślęczka, CG&S Clients Cluster Lead, Accenture
- Robert Telus, Przewodniczący Sejmowej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Sejm RP
- Karol Tokarczyk, Analityk gospodarczy, Polityka Insight
- Łukasz Turczyński, Global Accounts & SME Market Sales Director, Inpost
- Jakub Tyczkowski, Prezes Zarządu, Rekopol
- Anna Walkiewicz, Head of Sales, SAS
- Wojciech Wieroński, Managing Director Finance, MediaMarktSaturn Polska
- Marek Wieteska, CEO, SelfMaker
- Włodzimierz Wlaźlak, Prezes Zarządu, Lidl Polska
- Andrzej Wojciechowicz, Expert sektora, FMCG
- Przemysław Wójcicki, Global Sales Director, SelfMaker
- Karolina Zajdel-Pawlak, Managing Director, NielsenIQ
- Marek Złakowski, Dyrektor ds. Rozwoju Relacji z Klientem i Cyfryzacji, Jeronimo Martins Polska
- Katarzyna Zubrzycka, Head of Merchant and Acquirer CEE, Visa
Partnerzy 3. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji
Partnerzy Strategiczni: Accenture, Citrix, Demoboost, JTI,Limitlesss Technologies, NielsenIQ
Operator Chmury Krajowej, Saule Technologies, Google Cloud, PFR Portal PPK, Salesforce
SAS, Veritas, VISA
Partnerzy: Britenet, BNP Paribas, dLK Legal, Oracle, Rekopol, Farma Świętokrzyska, Selfmaker, Abak, Profescapital
Główny Patronat Medialny: Comparic
Organizatorami Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji są Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Fundacja Nowoczesnej Dystrybucji oraz MMC Polska. Więcej na https://2023.dystrybucja.pl/.
Zapraszamy do zapoznania się z fotorelacją 3. Kongresu Nowoczesnej Dystrybucji.